Madrid wordt autovrij

De Spaanse hoofdstad Madrid wil het hele stadscentrum autovrij maken tegen 2020. Wie nog  met de auto het centrum inrijdt, zal hoge boetes moeten betalen. Dat meldt het persagentschap IPS.

Vanaf januari gaat het plan al in werking. In een eerste fase wordt 190 hectare van het centrum autovrij gemaakt. Enkel inwoners van die wijken mogen er nog in met de wagen, andere bestuurders moeten op de grote avenues blijven. Motorfietsen mogen de stad wel gratis in, maar enkel overdag en in de vooravond. Bestelwagens die goederen vervoeren naar de binnenstad moeten dat doen tussen 10 en 13 uur.

Boetes

Wie de regel negeert en met de wagen een autovrije zone binnendringt, krijgt een boete van 90 euro. Op termijn moet de autovrije zone nog verder uitgebreid worden naar 352 hectare, en tegen 2020 moet het hele gebied binnen de binnenring autovrij worden.

De stad heeft ook de parkeertarieven in het centrum verhoogd en investeert in meer flitscamera's om het verkeer te vertragen en de straten veiliger te maken voor voetgangers en fietsers. Op korte termijn wil de gemeente zo het autoverkeer met meer dan een derde verminderen in de binnenstad.

Steun

Het ambitieuze plan is niet zozeer het product van vooruitstrevende politici, maar kwam er onder druk van de bewoners zelf. Het centrum van Madrid bestaat nog steeds voor een groot stuk uit woonwijken en het plan geniet brede steun onder de bevolking.

De stad schat dat het plan jaarlijks 500.000 euro zal kosten, een smak geld in een land dat zwaar getroffen is door de crisis. Maar de voordelen zijn groot: een betere levenskwaliteit voor de Madrilenen, minder ziektes als gevolg van luchtvervuiling en minder verkeersongelukken, maar vooral ook een boost voor het toerisme.

23 mei: Ontmoet je toekomstige financier

Voor sociale ondernemers met financiële vragen

11 mei: Duurzame en verantwoorde aankopen in België

Conferentie van het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling

Vito zoekt cleantech helden!

Inzendingen worden beoordeeld op groeipotentieel, vaardigheden, impact op klimaat en enthousiasme.

Kortrijk kiest voor circulaire verlichting

De nieuwe verlichting verbruikt 80 procent minder energie

Wedstrijd Radicale Vernieuwers

Voor innovaties die de wereld beter maken