Wordt jouw stad de volgende Groene Hoofdstad in 2021?

European Green CapitalJaarlijks wordt de Green Capital Award en de Green Leaf Award uitgereikt aan Europese steden die aantoonbaar inzetten op een milieuvriendelijke, groene stadsontwikkeling. Je kan je nog tot 14 oktober kandidaat stellen!

Om mee te dingen voor de Green Capital Award voor 2022 moet je stad minstens 100.000 inwoners tellen. De winnende stad ontvangt 350.000 euro en zet 2022 in als Europese Groene Hoofdstad. Voor 2021 strijden momenteel drie steden voor de titel: Lahti (Finland), Lille (Frankrijk) en Strasbourg (Frankrijk).

Sinds de start in 2010 wonnen volgende steden reeds de titel van Groene Hoofdstad: Stockholm (Zweden), Hamburg (Duitsland), Vitoria-Gasteiz (Spanje), Nantes (Frankrijk), Kopenhagen (Denemarken), Bristol (Groot-Brittannië), Ljubljana (Slovenia), Essen (Duitsland) enNijmegen (Nederland). Oslo (Noorwegen) is huidig titeldrager. Lissabon (Portugal) wordt de Europese Groene Hoofdstad in 2020.

De Green Leaf Award is bedoeld voor steden met 20.000 à 100.000 inwoners. De winnende stad krijgt 75.000 euro. Op de shortlist voor 2020 staan Limerick (Ierland), Mechelen (België) en Lappeenranta (Finland). Je kan je momenteel kandidaat stellen voor de Green Leaf van 2021.

De Green Leaf werd sinds 2014 achtereenvolgens uitgereikt aan: Mollet del Vallès (Spanje), Torres Vedras (Portugal), Galway (Ierland), Leuven (België), Växjö (Zweden). Vandaag zijn Cornellàde Llobregat (Spanje) en Horst aan de Maas (Nederland) gezamenlijk Green Leaf-titeldragers.

Kandidaturen dienen ingediend ten laatste op 14 oktober via deze link: https://www.egcaeglaportal.eu/

25 november 2019 - Conferentie ‘Het intra-Europese spoorwegnetwerk: groot potentieel, voldoende ontwikkeld?’

Het Europese spoorwegnet lijk een ​​essentieel onderdeel van een strategie voor het bereiken van ambitieuze klimaatdoelstellingen, met name in een regio die zo dichtbevolkt is en een zo dicht industrieel netwerk heeft als de Benelux. Dit in de context van congestie op het wegennet en de maatschappelijke kost ervan, als alternatief voor het vliegtuig en voor dieselwagens, als middel voor het koolstofarm maken van de transporsector.

26 november: w[eet]enschap - Hoe membranen ons op weg kunnen helpen naar een duurzamere industrie

Membranen, zijnde technologie die geïnspireerd is “uit de natuur”, kunnen ons helpen bij de transitie naar een duurzamere industrie, en in bijzonder een duurzame chemie.

07 november 2019. OESO-projectdag. Regio's en steden leren van elkaar over SDG-implementatie. Wat kan de Vlaamse regering doen?

Hoe kan Vlaanderen de Sustainable Development Goals in haar beleid en werking integreren? Europese regio's en steden leren van elkaar in het Peer Learning Platform van de VN, over hoe ze de SDG's kunnen implementeren.

OESO maakt komaf met economische groei an sich

Geen kwantitatieve groei, maar een kwalitatieve

18 bedreigingen voor onze oceanen en hoe ze het hoofd te bieden – deel 1

Over visconsumptie, landbouw, afval, biodiversiteit, watertemperatuur en grote kuststeden

Scivil brengt burgers en wetenschap dichter bij elkaar

Vlaams expertisecentrum voor Citizen science