Wie zijn onze Koplopers?

MVO Vlaanderen laat een nieuw magazine los onder de Vlaamse ondernemers. Met Koplopers willen ze iedereen inspireren om maatschappelijk verantwoord te gaan ondernemen. 

Onze KMO’s krijgen alsmaar vaker sociale en milieueisen opgelegd, kritische consumenten delen hun ervaringen via sociale media en investeerders kijken niet meer alleen naar financiële haalbaarheid. Een gezond bedrijf heeft er dus alle baat bij om zijn maatschappelijke uitdagingen te kennen en erop te anticiperen. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen of MVO biedt ondernemingen en organisaties een steun om hun verantwoordelijkheid ten aanzien van sociale en ecologische uitdagingen op te nemen.

MVO is een motor voor innovatie en zorgt ervoor dat je organisatie beter voorbereid is op de toekomst, dat je kunt besparen, kunt voldoen aan de duurzaamheidseisen en –vragen van je leveranciers en een beter imago krijgt, je je kunt onderscheiden van concurrenten, makkelijker krediet vindt,… Zo heeft een bedrijf een voetje voor in een competitieve, internationale markt.

Met Koploper laat MVO Vlaanderen iedereen proeven van wat www.mvovlaanderen.be online te bieden heeft. Ondernemers vinden er informatie, tools, dienstverleners, … Kortom het ideale startpunt om aan de slag te gaan met duurzaam ondernemen.

In het magazine vind je getuigenissen en verhalen van ondernemers die nu al maatschappelijke uitdagingen aanpakken. Een MVO-koploper gaat uit van de eigen sterkte en ontsnapt uit het peloton. Maar vergis je niet zo'n Koploper zorgt er ook voor dat het peloton begint te jagen. Lees: een steeds belangrijker deel van de Vlaamse bedrijfswereld omarmt duurzaamheid in de bedrijfsstrategie.

Klik hier om het magazine in te kijken. Of mail naar info@mvovlaanderen.be om een exemplaar te bestellen.

Digitale opleidingssessies over de SDG’s en Vizier 2030 in het najaar 2020

De VVSG organiseert samen met de Vlaamse overheid en de Vlaamse provincies een digitale SDG- en Vizier 2030-opleiding voor overheidspersoneel en politici van de verschillende bestuursniveaus in Vlaanderen (sessies starters op 10,12,23,26/11 en 1,2,3/12 - kenners op 15/12/20 en 2/2/21)

Leefmilieu: Hoe bereiken we de doelstellingen van 2030 en 2050?

Het Europees Milieuagentschap presenteert de belangrijkste trends op milieugebied en de elementen die essentieel zijn voor de uitvoering van een duurzame transitie.

November 7, 2019. OECD Fact finding mission to Flanders on the SDGs - peer review by Viken and Bonn

Concluding visit to Flanders of this fact finding mission. Viken (N) and Bonn (D) exchange experiencies and good practices with the Flemish administration, public services. and Flemish cities.

Ik ben meer dan mijn kassaticket Award

Voor het tweede jaar daagden Rikolto, Test Aankoop, Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Gezond Leven onze supermarkten uit voor de 'Ik ben meer dan mijn kassaticket Award'. In deze editie focust de award zich op initiatieven die gezonde en duurzame voeding voor kinderen en jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk maken. Slechts 2 initiatieven kregen een nominatie van de expertenjury. En jij kan meestemmen op de winnaar.

‘Zaaikapitaal’ voor ecologische ondernemingen

De Stichting voor Toekomstige Generaties stelt vijf ondernemingen voor die onze planeet een warm hart toedragen. Als laureaten van de SE’nSE-prijs ontvangen ze gezamenlijk 150.000 euro aan financiële middelen.

Regiorapport Vlaanderen - A territorial approach to the SDGs: a role for cities and regions to leave no-one behind

Dit regiorapport is het resultaat van een meer dan twee jaar durende dialoog met meer dan 100 belanghebbenden om de territoriale benadering van de SDG’s in Vlaanderen te versterken.