Onderzoek naar fietsdeelsystemen

Studiebureau MINT ontwikkelde het voorbije jaar scenario’s voor de invoering van fietsdeelsystemen in Gent en Roeselare. Dat gebeurde in opdracht van de Vlaamse ministers van Steden en van Mobiliteit en Openbare Werken. Beide steden hebben te kennen gegeven de scenario’s te willen implementeren.

Vele Europese steden hebben de laatste jaren een succesvol fietsdeelsysteem ingevoerd. Vooral de fijnmazige systemen zoals in Antwerpen en Brussel zijn gekend. Er zijn echter ook veel steden die kleinschaligere systemen succesvol weten uit te baten.

Studiebureau MINT kreeg de opdracht om te onderzoeken wat het potentieel is van (fijnmazige) fietsdeelsystemen in onze centrumsteden. Als pilootstad werden Gent en Roeselare geselecteerd omwille van hun sterke kandidatuur, hun schaalgrootte, hun onderlinge verschillen en de overdraagbaarheid van de onderzoeksresultaten naar andere steden. 

Beide steden willen op basis van het onderzoek van Thuis in de Stad overgaan tot invoering van een fietsdeelsysteem. De stad Roeselare heeft met Blue-Mobility een derdebetalersregeling afgesloten die ingaat op 1 mei 2014. De stad Gent start met het plaatsen van 11 hubs met elk 10 fietsen aan ‘nichelocaties’.

Derdebetalersregeling Blue-bike

Blue-bike is een deelfietsensysteem aan de Belgische treinstations dat operationeel is in 41 Belgische steden en gemeenten waaronder ook alle centrumsteden. Steden en gemeenten kunnen met Blue Mobility (de uitbater van het systeem) een derdebetalersregeling overeenkomen waarbij ze (een deel van) de kosten van de gebruiker op zich nemen.

Voor de verdere uitbouw en de promotie van de derdebetalersregeling krijgt Blue-bike 100.000 euro steun van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Wanneer een stad ervoor kiest om mee in te stappen in een derdebetalersregeling, komt de Vlaamse overheid mee tussen in de huurprijs: als de stad voor minstens 1 euro per rit bijdraagt, legt de Vlaamse overheid 1 euro bij. De eindgebruiker betaalt zelf hoogstens 1 euro. Naast Roeselare, maken ook de centrumsteden Brugge, Mechelen en Hasselt gebruik van de derdebetalersregeling.

Dit artikel werd geschreven door de redactie van Thuis in de Stad.

 

Digitale opleidingssessies over de SDG’s en Vizier 2030 in het najaar 2020

De VVSG organiseert samen met de Vlaamse overheid en de Vlaamse provincies een digitale SDG- en Vizier 2030-opleiding voor overheidspersoneel en politici van de verschillende bestuursniveaus in Vlaanderen (sessies starters op 10,12,23,26/11 en 1,2,3/12 - kenners op 15/12/20 en 2/2/21)

Leefmilieu: Hoe bereiken we de doelstellingen van 2030 en 2050?

Het Europees Milieuagentschap presenteert de belangrijkste trends op milieugebied en de elementen die essentieel zijn voor de uitvoering van een duurzame transitie.

November 7, 2019. OECD Fact finding mission to Flanders on the SDGs - peer review by Viken and Bonn

Concluding visit to Flanders of this fact finding mission. Viken (N) and Bonn (D) exchange experiencies and good practices with the Flemish administration, public services. and Flemish cities.

SE'nSE 2021 projectoproep voor oprichters van duurzame start-ups

De Stichting voor Toekomstige Generaties lanceert haar zesde SE’nSE projectoproep voor oprichters van start-ups met een positieve impact op het milieu.

FRDO-CFDD Webinar - Herstel en strategische investeringen: hoe kan de transitie naar een duurzamere economie worden gefinancierd?

Met dit webinar zet de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling (FRDO) de werkzaamheden voort die zij was begonnen in het kader van het Nationaal Strategisch Investeringspact.

Turning the Tide: How to Finance a Sustainable Ocean Recovery

Een praktische gids voor financiële instellingen om een ​​duurzaam oceaanherstel aan te sturen.