Klimaatbeleid voor dummies: 10 tips van een lokaal bestuur

Bob D’Haeseleer begon net aan een tweede ambtstermijn als schepen voor Ruimtelijke ordening, Duurzaamheid en Stadsvernieuwing van Eeklo. Zoals hij zelf zegt, is Eeklo niet de rijkste stad van Vlaanderen. Toch zal hij vanaf dit jaar meer elektriciteit opwekken (164GWh) dan hij verbruikt (123GWh).

Gebaseerd op zijn ervaring, biedt hij op de website van MO* de Vlaamse overheid tien tips aan die lokale besturen de hefbomen moeten geven om de klimaatdoelstellingen te realiseren. We vatten ze voor je samen.

1. Tel het eigen aandeel groene energie mee voor het afschakelplan

Ondanks zijn energieoverschot (zie hierboven) is de helft van Eeklo opgenomen in schijf 6 van het afschakelplan en dus eerste in lijn om zonder stroom te vallen. Vandaar deze tip...

2. Schep een ruimtelijk kader en laat omwonenden rechtstreeks participeren

Dat werkt want voor de plaatsing van 22 windturbines ontving Eeklo amper een handvol bezwaren.

3. Laat sociale huisvestingsmaatschappijen de energieprijs verrekenen in de huurprijs

Een energiecorrectie op de huurprijs zou een win-win kunnen betekenen voor zowel sociale huisvestingsmaatschappijen als de bewoners. De huizen die de norm halen betalen het standaardtarief. Bij woningen met slechte energieprestaties wordt de huurprijs naar onderen aangepast.

4. Laat groepen burgers de productie van groene stroom achter het EAN-nummer van de wijk verzamelen

Als je de energieoverschot - opgewekt via bijvoorbeeld zonnepanelen -  op wijkniveau kan delen – en dit kan nu al onder het EAN-nummer van de wijk – zal er gemiddeld minder stroom op het net komen. Zo kunnen mensen die niet de middelen hebben om zelf zonnepanelen te leggen, mee profiteren van groene stroom.

5. Regulariseer zonevreemde bossen

Een boom heeft toch meer functies dan gewoon gekapt te worden?

6. Beplant de grondreserves of schakel ze in als zonnevelden

7. Belast warmteverlies in plaats van groene stroomcertificaten uit te delen

Kijk naar Denemarken. Daar worden afvalcentrales belast op hun warmteverlies. Daardoor wordt het een stimulans om de warmte zo optimaal mogelijk te gebruiken en te delen met lokale overheden en particulieren.

8. Als lagere planschade politiek moeilijk ligt, moet de vergoeding voor lokale besturen omhoog

De Vlaamse regering verhoogde in 2017 de planschade van 80 naar 100 procent. Een bijzonder dure grap voor veel lokale besturen. Dit maakt het enorm duur om woonuitbreidingsgebied terug naar natuur om te zetten, en bijna onmogelijk om nieuwe natuur te ontwikkelen.

9. Belast onbebouwde percelen in woongebied

Op die manier wordt de druk op de overgebleven open ruimte verlicht.

10. Verstreng de Codextrein die de bouwvoorwaarden bepaalt

Zie het zoals bij de andere tips, hoe hoger Vlaanderen de lat legt, des te ambitieuzer lokale overheden kunnen reiken.

Lees het volledige artikel op de website van MO*.

 

 

November 7, 2019. OECD Fact finding mission to Flanders on the SDGs - peer review by Viken and Bonn

Concluding visit to Flanders of this fact finding mission. Viken (N) and Bonn (D) exchange experiencies and good practices with the Flemish administration, public services. and Flemish cities.

03 december 2019. Lezing door Dr. Jan Vandemoortele 'The Sustainable Development Goals of the UN: Mission Impossible?'

Het tempo waarmee we richting de SDG's evalueren is momenteel veel te traag, waardoor we ze wellicht tegen 2030 niet behaald zullen zien. Bovendien lijkt de tekortkoming groter te zullen zijn dan het geval was met de milleniumdoelstellingen. Wat zijn de oorzaken van deze trends? Is het de ongelijkheid?

25 november 2019 - Conferentie ‘Het intra-Europese spoorwegnetwerk: groot potentieel, voldoende ontwikkeld?’

Het Europese spoorwegnet lijk een ​​essentieel onderdeel van een strategie voor het bereiken van ambitieuze klimaatdoelstellingen, met name in een regio die zo dichtbevolkt is en een zo dicht industrieel netwerk heeft als de Benelux. Dit in de context van congestie op het wegennet en de maatschappelijke kost ervan, als alternatief voor het vliegtuig en voor dieselwagens, als middel voor het koolstofarm maken van de transporsector.

Europa niet op schema als het om de SDG’s gaat

Op 19 november verscheen het Europe Sustainable Development Report 2019. Geen enkele EU-lidstaat ligt op schema om de SDG’s tegen 2030 te bereiken.

75 gemeenten en overheidsdiensten maken patrimonium klimaatneutraal

Het project SURE2050 ondersteunt lokale besturen en centrale Vlaamse overheden bij de opmaak van een strategisch vastgoedplan met klimaatneutraliteit tegen 2050 als uitgangspunt.

OESO maakt komaf met economische groei an sich

Geen kwantitatieve groei, maar een kwalitatieve