Gezondere burgers in voetgangersvriendelijke steden

Een grootschalig onderzoek bij meer dan 400.000 mensen in 22 Britse steden toont aan dat inwoners met goede voetgangersvoorzieningen minder hartproblemen hebben. Het is daarom belangrijk dat stadsbesturen investeren in brede voetpaden, doorsteekjes voor voetgangers en verkeersvrije straten. Want dat zet mensen aan tot wandelen, wat op zijn beurt zorgt voor een lagere bloeddruk en minder gezondheidsproblemen.

Goed stadsontwerp, goed voor de gezondheid

Dit is de meest grootschalige studie ooit die het verband tussen de ‘bewandelbaarheid’ van steden en de bloeddruk van inwoners onderzocht. Voor het onderzoek werd eerst per stad een wandel-index van woonwijken opgemaakt. Vervolgens werden de medische gegevens van 430.000 mensen uit die stadswijken bestudeerd. Er blijkt een duidelijk verband te bestaan tussen wijken met veel voetgangersvoorzieningen en een verminderd risico op hypertensie of te hoge bloeddruk. Naar schatting één op de drie volwassen heeft af te rekenen met een te hoge bloeddruk.

In het onderzoek werd rekening gehouden met leefstijl (zoals roken) en socio-economische factoren (zoals armoede). Ook na die correcties blijven de resultaten consistent.

Dat wandelen en bewegen goed is voor de gezondheid, wisten we natuurlijk al. Maar deze studie toont nu ook aan dat een goed stadsontwerp, waarbij letterlijk voorrang wordt gegeven aan voetgangers, ook goed is voor de gezondheid. In het stedenbouwkundig jargon noemt men dat de ‘doorwaadbaarheid’ van wijken. Door short-cuts of doorsteekjes voor voetgangers te voorzien, door de oversteekbaarheid van autowegen te verbeteren, door pleinen verkeersvrij te maken of door aantrekkelijke wandelroutes uit te bouwen door het centrum, wordt die doorwaadbaarheid groter. Zo kunnen stedenbouwkundigen onrechtstreeks bijdragen aan minder uitgaven voor de gezondheidszorg.

> Meer details? Blader eens door het onderzoek

November 7, 2019. OECD Fact finding mission to Flanders on the SDGs - peer review by Viken and Bonn

Concluding visit to Flanders of this fact finding mission. Viken (N) and Bonn (D) exchange experiencies and good practices with the Flemish administration, public services. and Flemish cities.

03 december 2019. Lezing door Dr. Jan Vandemoortele 'The Sustainable Development Goals of the UN: Mission Impossible?'

Het tempo waarmee we richting de SDG's evalueren is momenteel veel te traag, waardoor we ze wellicht tegen 2030 niet behaald zullen zien. Bovendien lijkt de tekortkoming groter te zullen zijn dan het geval was met de milleniumdoelstellingen. Wat zijn de oorzaken van deze trends? Is het de ongelijkheid?

25 november 2019 - Conferentie ‘Het intra-Europese spoorwegnetwerk: groot potentieel, voldoende ontwikkeld?’

Het Europese spoorwegnet lijk een ​​essentieel onderdeel van een strategie voor het bereiken van ambitieuze klimaatdoelstellingen, met name in een regio die zo dichtbevolkt is en een zo dicht industrieel netwerk heeft als de Benelux. Dit in de context van congestie op het wegennet en de maatschappelijke kost ervan, als alternatief voor het vliegtuig en voor dieselwagens, als middel voor het koolstofarm maken van de transporsector.

Europa niet op schema als het om de SDG’s gaat

Op 19 november verscheen het Europe Sustainable Development Report 2019. Geen enkele EU-lidstaat ligt op schema om de SDG’s tegen 2030 te bereiken.

75 gemeenten en overheidsdiensten maken patrimonium klimaatneutraal

Het project SURE2050 ondersteunt lokale besturen en centrale Vlaamse overheden bij de opmaak van een strategisch vastgoedplan met klimaatneutraliteit tegen 2050 als uitgangspunt.

OESO maakt komaf met economische groei an sich

Geen kwantitatieve groei, maar een kwalitatieve