Gezondere burgers in voetgangersvriendelijke steden

Een grootschalig onderzoek bij meer dan 400.000 mensen in 22 Britse steden toont aan dat inwoners met goede voetgangersvoorzieningen minder hartproblemen hebben. Het is daarom belangrijk dat stadsbesturen investeren in brede voetpaden, doorsteekjes voor voetgangers en verkeersvrije straten. Want dat zet mensen aan tot wandelen, wat op zijn beurt zorgt voor een lagere bloeddruk en minder gezondheidsproblemen.

Goed stadsontwerp, goed voor de gezondheid

Dit is de meest grootschalige studie ooit die het verband tussen de ‘bewandelbaarheid’ van steden en de bloeddruk van inwoners onderzocht. Voor het onderzoek werd eerst per stad een wandel-index van woonwijken opgemaakt. Vervolgens werden de medische gegevens van 430.000 mensen uit die stadswijken bestudeerd. Er blijkt een duidelijk verband te bestaan tussen wijken met veel voetgangersvoorzieningen en een verminderd risico op hypertensie of te hoge bloeddruk. Naar schatting één op de drie volwassen heeft af te rekenen met een te hoge bloeddruk.

In het onderzoek werd rekening gehouden met leefstijl (zoals roken) en socio-economische factoren (zoals armoede). Ook na die correcties blijven de resultaten consistent.

Dat wandelen en bewegen goed is voor de gezondheid, wisten we natuurlijk al. Maar deze studie toont nu ook aan dat een goed stadsontwerp, waarbij letterlijk voorrang wordt gegeven aan voetgangers, ook goed is voor de gezondheid. In het stedenbouwkundig jargon noemt men dat de ‘doorwaadbaarheid’ van wijken. Door short-cuts of doorsteekjes voor voetgangers te voorzien, door de oversteekbaarheid van autowegen te verbeteren, door pleinen verkeersvrij te maken of door aantrekkelijke wandelroutes uit te bouwen door het centrum, wordt die doorwaadbaarheid groter. Zo kunnen stedenbouwkundigen onrechtstreeks bijdragen aan minder uitgaven voor de gezondheidszorg.

> Meer details? Blader eens door het onderzoek

28 november 2019 - Awarduitreiking: duurzaamste platform in deeleconomie mobiliteit

Onze mobiliteit wordt sterk beïnvloed door de opkomst van digitale platformen die het toelaten om vervoersmiddelen te delen.

22 oktober 2019. Inspiratiedag 'De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen in de praktijk' (Djapo vzw)

Profit en non-profit inspireren het onderwijs: samen richting 2030 met de SDG's

Voorstelling Federaal rapport duurzame ontwikkeling 2019

Waar staat België bij het streven naar de Sustainable Development Goals? Welke politieke prioriteit is er? Hoe kunnen we bij gebrek daaraan, toch een consequent beleid voorbereiden?

18 bedreigingen voor onze oceanen en hoe ze het hoofd te bieden – deel 1

Over visconsumptie, landbouw, afval, biodiversiteit, watertemperatuur en grote kuststeden

Scivil brengt burgers en wetenschap dichter bij elkaar

Vlaams expertisecentrum voor Citizen science

10 maatregelen voor duurzamere producten

Hoe de overheid de circulaire economie kan aanzwengelen