Bedrijvenzone Haasrode beter bereikbaar

Negen Leuvense organisaties lanceerden een gezamenlijk actieplan om de bedrijvenzone in Haasrode beter bereikbaar te maken. De aanleiding? Sinds jaren is er dagelijks fileleed doordat negentig procent van de 10.000 werknemers met de auto naar het werk komt. Samen streven ze nu naar meer duurzame vervoersmodi.

Dit jaar kwamen er aan de bedrijvenzone Haasrode ook nog de onderwijscampussen van de onderwijsinstellingen UC Leuven-Limburg en CVO Volt bij. Dat maakte de files niet korter. Het bracht negen organisaties op het idee om samen een actieplan op poten te zetten. De organisaties zijn:

  • Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant
  • stad Leuven
  • Interleuven
  • provincie Vlaams-Brabant
  •  De Lijn Vlaams-Brabant
  • Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
  • UC Leuven-Limburg
  • CVO Volt
  • POM Vlaams-Brabant.

Duurzame vervoersmodi

Een verdere uitbouw van de weginfrastructuur in deze omgeving bleek niet meer mogelijk. Daarom besloten de organisaties om in te zetten op duurzame vervoersmodi. Ze denken in de eerste plaats aan betere fietsverbindingen tussen het centrum van Leuven en de bedrijvenzone. Daarnaast zal het aanbod van bussen op deze verbinding tijdens de spitsuren sterk uitbreiden. De plannen gaan snel van start, want tegen september 2016 willen de partners al enkele maatregelen realiseren.

Leuven legt een fietspad aan vanuit de Abdij van Park en een fietsverbinding vanuit het station van Leuven. De Lijn verhoogt vanaf september het busaanbod door de frequentie op lijn 630 tijdens de spits te verdubbelen. Hierdoor kunnen er 3.000 bijkomende reizigers vervoerd worden. De kost bedraagt 250.000 euro en wordt gezamenlijk gedragen door De Lijn (100.000 euro), UCLL (50.000 euro) en verhoging van de buspasprijs voor studenten van 20 tot 25 euro (50.000 euro).

App woon-werkverkeer

Er komt daarnaast een app aan die het woon-werkverkeer van de werknemers in kaart zal brengen. Dat biedt mogelijkheden op het vlak van individuele coaching en ontwikkeling van bedrijfsvervoerplannen. Op basis van de gegevens die hieruit voortvloeien, zullen UCLL en CVO Volt overwegen om hun openingsuren aan te passen. De app wordt in mei 2016 gelanceerd in het kader van de mobiliteitscampagne tijdens de Leuvense Klimaatweek.

Bron: MVO Vlaanderen

Digitale opleidingssessies over de SDG’s en Vizier 2030 in het najaar 2020

De VVSG organiseert samen met de Vlaamse overheid en de Vlaamse provincies een digitale SDG- en Vizier 2030-opleiding voor overheidspersoneel en politici van de verschillende bestuursniveaus in Vlaanderen (sessies starters op 10,12,23,26/11 en 1,2,3/12 - kenners op 15/12/20 en 2/2/21)

Leefmilieu: Hoe bereiken we de doelstellingen van 2030 en 2050?

Het Europees Milieuagentschap presenteert de belangrijkste trends op milieugebied en de elementen die essentieel zijn voor de uitvoering van een duurzame transitie.

November 7, 2019. OECD Fact finding mission to Flanders on the SDGs - peer review by Viken and Bonn

Concluding visit to Flanders of this fact finding mission. Viken (N) and Bonn (D) exchange experiencies and good practices with the Flemish administration, public services. and Flemish cities.

Ik ben meer dan mijn kassaticket Award

Voor het tweede jaar daagden Rikolto, Test Aankoop, Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Gezond Leven onze supermarkten uit voor de 'Ik ben meer dan mijn kassaticket Award'. In deze editie focust de award zich op initiatieven die gezonde en duurzame voeding voor kinderen en jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk maken. Slechts 2 initiatieven kregen een nominatie van de expertenjury. En jij kan meestemmen op de winnaar.

‘Zaaikapitaal’ voor ecologische ondernemingen

De Stichting voor Toekomstige Generaties stelt vijf ondernemingen voor die onze planeet een warm hart toedragen. Als laureaten van de SE’nSE-prijs ontvangen ze gezamenlijk 150.000 euro aan financiële middelen.

Regiorapport Vlaanderen - A territorial approach to the SDGs: a role for cities and regions to leave no-one behind

Dit regiorapport is het resultaat van een meer dan twee jaar durende dialoog met meer dan 100 belanghebbenden om de territoriale benadering van de SDG’s in Vlaanderen te versterken.