Appartementsgebouw zonder parking

In het Zweedse Malmö is de ‘Cykelhuset Ohboy’ bijna klaar voor om haar eerste bewoners te ontvange. De appartementsblok heet niet zomaar ‘het huis van de fiets'. Het gebouw met 55 appartementen telt geen enkele autoparkeerplaats: Alleen bewoners zonder auto zijn welkom.

Cykelhus

Het gebouw is gemaakt om het leven van de fietsers zo aangenaam mogelijk te maken. De gangen en deuren zijn breed genoeg voor een bakfiets, de liften gaan langs beide kanten open om makkelijk te kunnen manoeuvreren en in de inkomhal is een fietsenstalling voorzien.

Eén op 3 stadsbewoners zonder auto

De Zweden bijten alweer de spits af. Dit is het eerste autoloze project in zijn soort in Europa. Nochtans is de vraag naar woningen zonder parkeerplaats groot: in Europese steden heeft één op de drie gezinnen geen auto. Toch bestaat er bij stadsbesturen veel koudwatervrees om woonprojecten zonder of met minder parkeerplaatsen toe te staan. Enkele jaren geleden verschenen de eerste appartementsgebouwen zonder parkeerplaatsen in Amerikaanse steden zoals New York, Boston, Seattle en Miami. Dat was vooral een vraag vanuit de private markt: door de stijgende populariteit van deelwagens en fietsen, willen steeds meer mensen een appartement zonder (dure) parkeergarage.

Trend waait over uit VS

Enkele jaren geleden verschenen de eerste appartementsgebouwen zonder parkeerplaatsen in Amerikaanse steden zoals New York, Boston, Seattle en Miami. Dat was vooral een vraag vanuit de private markt: door de stijgende populariteit van deelwagens en fietsen, willen steeds meer mensen een appartement zonder (dure) parkeergarage. De plannen werden eerst op scepsis onthaald, maar ondertussen is het een echte trend en staan tientallen woonprojecten zonder parkings in de steigers.

Voor veel van die autoloze projecten zijn er zelfs wachtlijsten. Als het regent in Amerika, druppelt het in Europa. Ook hier zien de eerste plannen voor autoloze woonprojecten het licht, bijvoorbeeld met het plan voor een appartementsgebouw in Kopenhagen waarin de fietspaden gewoon doorlopen in de gangen. Het blijft voorlopig wel nog bij mooie plannen en dromen.

Parkeernormen

Ook in België staat er nog geen parkeerloos woonproject in de steigers. Heel wat gemeentebesturen werken met minimale parkeernormen bij nieuwbouwprojecten. Vanuit de vrees dat de parkeerdruk van nieuwe woningen afgewenteld wordt op de straten in de omgeving, leggen gemeentebesturen een minimum aan bijkomende parkeerplaatsen op bij bouwprojecten. Gemiddeld vragen gemeentebesturen dat de projectontwikkelaar anderhalf tot twee parkeerplaatsen per wooneenheid realiseert, afhankelijk van de grootte van de woning.

1 parkeerplaats voor 14 woningen

Maar ook bij ons begint het tij te keren. Voor het cohousingproject De Schilders in Gent, stond het stadsbestuur een afwijking van de parkeernorm toe, waarbij slechts één parkeerplaats voorzien wordt voor veertien woningen. Die parkeerplaats wordt gebruikt voor een deelauto.  Individueel wagenbezit is niet mogelijk binnen het cohousingproject. Met de stad is afgesproken dat de bewoners geen bewonerskaart - om gratis te parkeren op straat - kunnen krijgen.

Garage Swap

Samen met een reeks andere partners startten Bond Beter Leefmilieu en Impact Matters het project Garage Swap op. Met Garage Swap willen ze het aantal parkeerplaatsen bij grote bouwprojecten verminderen. De uitgespaarde kost van ondergrondse parkeergarages wordt omgezet in een startbudget dat deelmobiliteit en hernieuwbare energie voor de hele buurt opstart of versnelt. Zo vermindert de auto-afhankelijkheid en verbetert de leefbaarheid. Dat doen ze in overleg met het gemeentebestuur, de omwonenden en de projectontwikkelaar. Binnenkort hopen ze de eerste proefprojecten op te starten.

Bron: Bond Beter Leefmilieu

Digitale opleidingssessies over de SDG’s en Vizier 2030 in het najaar 2020

De VVSG organiseert samen met de Vlaamse overheid en de Vlaamse provincies een digitale SDG- en Vizier 2030-opleiding voor overheidspersoneel en politici van de verschillende bestuursniveaus in Vlaanderen (sessies starters op 10,12,23,26/11 en 1,2,3/12 - kenners op 15/12/20 en 2/2/21)

Leefmilieu: Hoe bereiken we de doelstellingen van 2030 en 2050?

Het Europees Milieuagentschap presenteert de belangrijkste trends op milieugebied en de elementen die essentieel zijn voor de uitvoering van een duurzame transitie.

November 7, 2019. OECD Fact finding mission to Flanders on the SDGs - peer review by Viken and Bonn

Concluding visit to Flanders of this fact finding mission. Viken (N) and Bonn (D) exchange experiencies and good practices with the Flemish administration, public services. and Flemish cities.

Ik ben meer dan mijn kassaticket Award

Voor het tweede jaar daagden Rikolto, Test Aankoop, Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Gezond Leven onze supermarkten uit voor de 'Ik ben meer dan mijn kassaticket Award'. In deze editie focust de award zich op initiatieven die gezonde en duurzame voeding voor kinderen en jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk maken. Slechts 2 initiatieven kregen een nominatie van de expertenjury. En jij kan meestemmen op de winnaar.

‘Zaaikapitaal’ voor ecologische ondernemingen

De Stichting voor Toekomstige Generaties stelt vijf ondernemingen voor die onze planeet een warm hart toedragen. Als laureaten van de SE’nSE-prijs ontvangen ze gezamenlijk 150.000 euro aan financiële middelen.

Regiorapport Vlaanderen - A territorial approach to the SDGs: a role for cities and regions to leave no-one behind

Dit regiorapport is het resultaat van een meer dan twee jaar durende dialoog met meer dan 100 belanghebbenden om de territoriale benadering van de SDG’s in Vlaanderen te versterken.