25 november 2019 - Conferentie ‘Het intra-Europese spoorwegnetwerk: groot potentieel, voldoende ontwikkeld?’

De Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling (FRDO) is voorstander van een continentaal spoorwegbeleid. Zo worden geïntegreerde diensten internationaal mogelijk en bevorderen we de interoperabiliteit tussen netwerken.

We weten dat de transportsector een van de grootste uitstoters van broeikasgassen in Europa is. Die sector is moeilijk ‘koolstofarm’ te maken, terwijl het aantal afgelegde kilometers nog steeds toeneemt. Het gebruik van dieselvoertuigen wordt steeds meer in vraag gesteld. De kost van de congestie op het wegennet voor de gemeenschap wordt steeds hoger. En steeds meer mensen stellen zich vragen bij het gebruik van het vliegtuig. In die context lijkt het Europese spoorwegnet dan ook een ​​essentieel onderdeel van een strategie voor het bereiken van ambitieuze klimaatdoelstellingen, met name in een regio die zo dichtbevolkt is en een zo dicht industrieel netwerk heeft als de Benelux.

Maar gebruiken we dat net wel op de best mogelijke manier? Is de interne Europese vervoersruimte een realiteit of zijn er nog steeds drempels? Heeft de EU een echt geïntegreerde strategie voor de ontwikkeling van hogesnelheidstreinen? Zal de "IJzeren Rijn" het aantal vrachtwagens tussen Antwerpen en Duitsland verminderen? En is de "Nieuwe Zijderoute" een kans of een risico voor de Benelux?

De FRDO, de Nederlandse Raad voor leefomgeving en infrastructuur (Rli) en de Luxemburgse Hoge Raad voor Duurzame Ontwikkeling (CSDD) – deel van het Europees netwerk van adviesraden EEAC – organiseerden deze conferentie op maandag 25 november 2019 vanaf 13.00 uur op het secretariaat-generaal van de Benelux om dieper in te gaan op deze en andere vragen.

Programma en presentaties: zie deze link

Wanneer? 25 november 2019 - 13u00-16u30
Waar? Secretariaat-Generaal Benelux, Regentschapsstraat 39, 1000 Brussel
Meer info? Zie hierboven.
Inschrijven? Via deze link.

Weergave van onze verslaggever

(verschijnt binnenkort)

 

 

 

November 7, 2019. OECD Fact finding mission to Flanders on the SDGs - peer review by Viken and Bonn

Concluding visit to Flanders of this fact finding mission. Viken (N) and Bonn (D) exchange experiencies and good practices with the Flemish administration, public services. and Flemish cities.

03 december 2019. Lezing door Dr. Jan Vandemoortele 'The Sustainable Development Goals of the UN: Mission Impossible?'

Het tempo waarmee we richting de SDG's evalueren is momenteel veel te traag, waardoor we ze wellicht tegen 2030 niet behaald zullen zien. Bovendien lijkt de tekortkoming groter te zullen zijn dan het geval was met de milleniumdoelstellingen. Wat zijn de oorzaken van deze trends? Is het de ongelijkheid?

25 november 2019 - Conferentie ‘Het intra-Europese spoorwegnetwerk: groot potentieel, voldoende ontwikkeld?’

Het Europese spoorwegnet lijk een ​​essentieel onderdeel van een strategie voor het bereiken van ambitieuze klimaatdoelstellingen, met name in een regio die zo dichtbevolkt is en een zo dicht industrieel netwerk heeft als de Benelux. Dit in de context van congestie op het wegennet en de maatschappelijke kost ervan, als alternatief voor het vliegtuig en voor dieselwagens, als middel voor het koolstofarm maken van de transporsector.

Europa niet op schema als het om de SDG’s gaat

Op 19 november verscheen het Europe Sustainable Development Report 2019. Geen enkele EU-lidstaat ligt op schema om de SDG’s tegen 2030 te bereiken.

75 gemeenten en overheidsdiensten maken patrimonium klimaatneutraal

Het project SURE2050 ondersteunt lokale besturen en centrale Vlaamse overheden bij de opmaak van een strategisch vastgoedplan met klimaatneutraliteit tegen 2050 als uitgangspunt.

OESO maakt komaf met economische groei an sich

Geen kwantitatieve groei, maar een kwalitatieve