Zet in op kwaliteit en storytelling

Begin mei organiseerden de Sociale Innovatiefabriek, OVAM en Plan C het event 'Businessmodellen van de toekomst'. Centraal stonden vier cases van bedrijven die erin slagen economische, ecologische en maatschappelijke doelstellingen te verenigen. Een wervend verhaal en producten die kwaliteit bieden in de breedste zin van het woord –  goed gemaakt en goed voor mens en omgeving – blijken de sleutel tot succes. Een verslag van Plan C.

Vier cases kwamen aan bod:

Fairphone

Fairphone ontwikkelde en produceerde de eerstesmartphone zonder ertsen uit conflictgebieden, met aandacht voor goede werkomstandighedenen het beperken van e-waste. Deze maand zetten ze een tweede reeks van 35.000 telefoons in de markt.

 

IBOGEM

In juni start de afvalintercommunale IBOGEM een project met de nieuwe gevangenis van Beveren. Gedetineerden worden betrokken bij het voorbereidende werk voor dekringwinkel: sorteren, labelen, repareren… Ook een (opleidings-)fietsherstelplaats krijgt zijn stek in de gevangenis.

Energent

Energent is een coöperatieve vennootschap die investeert in hernieuwbare-energieprojecten, de realisatie van energiebesparingen en het leveren van energiediensten. Vennoten en burgers worden zoveel mogelijk betrokken bij projecten, bijvoorbeeld rond klimaatverandering of onderzoek naar buurtgerichte renovatie.

Recup Design

Recup Deisgn recycleert en bouwt meubels, kantoren en andere ruimtes. De organisatie leeft van serendipiteit: doorheen hun activiteiten ontdekken ze nieuwe noden of niches in de markt. Handig bespelen ze die trends en laten ze de onderneming groeien. Echter steeds met één doel voor ogen: de tewerkstelling van mensen die het (tijdelijk) moeilijk hebben op de reguliere arbeidsmarkt.

Breng een verhaal

Centraal in het succes van de cases stond kwaliteit en storytelling: consumenten kiezen graag voor goede producten met een verhaal. Zij het een telefoon of een fiets met echte meerwaarde, een stevige tafel met een ziel, of energie van eigen kweek. Destorytelling moet wel de marketing overstijgen, zo beaamden de sprekers: je moet een statement kunnen maken. Ook moeten duurzame ondernemers steeds maximale transparantie nastreven. Als je op die manier een wervend verhaal centraal kan stellen en dat kan linken aan een kwalitatief product, zijn consumenten bereid voor the extra mile te gaan.

23 mei: Ontmoet je toekomstige financier

Voor sociale ondernemers met financiële vragen

11 mei: Duurzame en verantwoorde aankopen in België

Conferentie van het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling

Vito zoekt cleantech helden!

Inzendingen worden beoordeeld op groeipotentieel, vaardigheden, impact op klimaat en enthousiasme.

Kortrijk kiest voor circulaire verlichting

De nieuwe verlichting verbruikt 80 procent minder energie

Wedstrijd Radicale Vernieuwers

Voor innovaties die de wereld beter maken