Supermarkten in actie tegen voedselverlies

Delhaize wil zero food waste tegen 2020

In haar Zero Food Waste programma streeft winkelketen Delhaize ernaar tegen 2020 100 procent van zijn voedseloverschotten weg te schenken. Op dit moment nemen 104 supermarkten in België en Luxemburg deel aan het voedseldonatieprogramma. 134 liefdadigheidsorganisaties halen voedsel op voor hulpbehoevenden. Het gaat om vier producttypes: verse producten in snelverkoop, onverkochte groenten en fruit, onverkocht vers brood en droge voeding waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is overschreden.

Het initiatief past in de strategie van duurzame ontwikkeling van Delhaize en werd ontwikkeld in samenwerking met het Federaal Voedselagentschap. De keten onderneemt ook andere acties tegen voedselverlies, zoals de verkoop van lelijke groenten, het gebruik van onverkocht brood voor de productie van het bier Babylone, het aanbieden van vlees in een vacuümverpakking om de houdbaarheid te verlengen en het sensibiliseren van de klant. 

Colruyt werkt nauwer samen met Voedselbanken

Colruyt breidt zijn samenwerking met de Voedselbanken uit. Een vijftiental Belgische supermarkten, geografisch bepaald op basis van de vraag, gaan hun onverkochte voedingswaren rechtstreeks schenken aan lokale verenigingen die aangesloten zijn bij de Voedselbanken. Het gaat om zowat 450 ton per jaar.

De winkels sorteren ’s morgens vroeg de onverkochte producten, vier dagen voor hun vervaldatum, en verzamelen ze in de versmarkt, waar de welzijnsorganisaties ze na opening van de winkel komen afhalen. De eerste testen in vier winkels in Wallonië verliepen gunstig, zo liet Colruyt in een persbericht weten. Per maand werd tussen twee en drie ton voedsel geschonken aan de Voedselbanken. De groep schenkt de Voedselbanken al sinds 1997 onverkochte voedingswaren vanuit het distributiecentrum Dassenveld in Halle. Daarnaast is er een inzamelactie bij de klanten. Dat leverde in 2015 respectievelijk 405 ton en 229 ton voedsel op. De drie inzamelsystemen zullen naast elkaar blijven bestaan. 

De macht van de supermarkten

Supermarkten kunnen een belangrijke rol spelen bij de verduurzaming van de keten en het consumptiegedrag van consumenten. Door hun grote inkoopvolume hebben ze veel invloed op de manier waarop voedsel wordt geproduceerd en geconsumeerd. Dat zegt ABN Amro in een rapport over de noodzaak en de kansen van de strijd tegen voedselverlies voor de foodretail. Supermarkten kunnen bijvoorbeeld inkopen bij lokale duurzame producenten, producten met een aflopende houdbaarheidsdatum goedkoper maken en klanten voorlichting geven over koelkastbeheer. De bank verwacht dat er tegen 2022 sprake is van een kantelpunt in de duurzame voedselconsumptie in Nederland. Het verwachte omzetaandeel van 15 procent is dan substantieel en op een punt waar consumenten het voorbeeldgedrag van anderen volgen. 

25 september: MO-lezing over de impact van het bedrijfsleven

Als ondernemers de bottomline kunnen veranderen, kunnen ze ook de wereld veranderen

21 september: Car Free Day

Kies voor fiets, openbaar vervoer of carpool

24 oktober: Najaarsconferentie Platform Elektrische Bedrijfswagens

Over e-fleet management en resultaten RFI

Twee derde broeikasgasuitstoot van Vlaamse consumptie in het buitenland

De consumptie zorgt voor 20 ton broeikasgassen per inwoner

Ecologisch herstel van de Oude Kale in Landegem

Een betere waterkwaliteit en een waardevoller waterloop

Meer dan 2000 milieuovertreders bestuurlijk beboet

De boetes zijn ten voordele van het Minafonds