SDG Voices aan de slag

The Shift heeft samen met het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling (FIDO) 8 organisaties aangeduid als woordvoerders voor de Sustainable Development Goals (SDG’s) in België. Zij zullen vanaf nu één jaar lang deze ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties promoten en iedereen oproepen om ze waar te maken.

Deze acht duurzaamheidsambassadeurs werden officiëel voorgesteld tijdens een ceremonie in het Egmontpaleis met de steun van Marie Christine Marghem, Federaal Minister voor Duurzame Ontwikkeling. Het gaat om telkens één Nederlandstalige en één Franstalige organisatie per thema’s People, Planet en Prosperity, evenals twee organisaties die actief zijn rond het thema Peace & Justice.

SDGambassadeurs

Het idee van deze SDG Voices is geïnspireerd op de aanstelling van 17 internationale duurzaamheidsambassadeurs of SDG Advocates. Na de lancering van de SDG’s in september 2015, benoemde VN secretaris-generaal Ban Ki-Moon o.a. Koningin Mathilde, zaakvoerders Paul Polman en Jack Ma en celebrities als Lionel Messi en Shakira om deze ontwikkelingsdoelen wereldwijd te promoten. “Maar ook lokaal is de nood groot,” zegt Sabine Denis van The Shift. “In België woont 15% van de bevolking onder de armoedegrens en dreigt er een groeiende ongelijkheid. Ook de klimaatproblematiek heeft een stijgende impact in ons land, onder andere op de biodiversiteit en het waterbeheer.”

Daarom lieten The Shift en het FIDO afgelopen zomer acht Belgische organisaties selecteren, die elk een nationale communicatiecampagne zullen voeren als woordvoerders van de SDG’s. De organisaties werden verkozen via een dubbele selectieprocedure door een nominatiecomité en jury. Het nominatiecomité, bestaande uit 17 experten uit het middenveld, stelde eerst een lijst met organisaties op die volgens hen het meeste potentieel hebben om de SDG’s in België te promoten. Uit deze longlist verkoos een jury van communicatie-experten dan acht organisaties die het best een groot publiek kunnen bereiken.

De SDG Voices zullen de SDG’s niet alleen bekendmaken bij het grote publiek, maar ook andere organisaties helpen inzien dat ze hun inspanningen rond duurzaamheid kunnen verbeteren door ze te linken aan dit globale kader. De echte impact van de campagne zal blijken uit de mate waarin zowel individuen als allerhande organisaties via de SDG’s mee hun steentje bijdragen aan een duurzamere wereld tegen 2030. Iedereen kan dit volgen via www.sdgs.be.

25 september: MO-lezing over de impact van het bedrijfsleven

Als ondernemers de bottomline kunnen veranderen, kunnen ze ook de wereld veranderen

21 september: Car Free Day

Kies voor fiets, openbaar vervoer of carpool

24 oktober: Najaarsconferentie Platform Elektrische Bedrijfswagens

Over e-fleet management en resultaten RFI

Twee derde broeikasgasuitstoot van Vlaamse consumptie in het buitenland

De consumptie zorgt voor 20 ton broeikasgassen per inwoner

Ecologisch herstel van de Oude Kale in Landegem

Een betere waterkwaliteit en een waardevoller waterloop

Meer dan 2000 milieuovertreders bestuurlijk beboet

De boetes zijn ten voordele van het Minafonds