Pendelaar kiest 'onterecht' voor auto

Ondanks de files, verkiest de Vlaming nog steeds de auto voor het woon-werkverkeer. Opvallend is dat de redenen om te kiezen voor de wagen niet altijd overeenkomen met de realiteit.

Heel wat Belgische gezinnen breken het hoofd over hoe ze het woon-werkverkeer zullen organiseren. De mogelijkheden zijn dan ook talrijk. Toch kiezen 75% van de pendelaars voor de wagen, blijkt uit cijfers van Test-Aankoop. Iets meer dan de helft beschouwt het zelfs als het belangrijkste vervoersmiddel. Tegelijkertijd is de avondspits in 2016 gemiddeld aangedikt tot 121 kilometer per dag, zo’n 16 kilometer meer dan het jaar voordien, meldt de consumentenorganisatie. Daarom ging het op zoek naar de redenen waarom Belgen nog steeds zo vaak in de auto stappen.

De wagen wordt vaak gekozen omdat het ‘sneller’ zou zijn. Dat blijkt niet te kloppen, want op afstanden tot 30 kilometer doen de fiets of het openbaar vervoer er zo goed als even lang over. Een tweede reden is het gebruiksgemak. Veel mensen moeten op weg naar het werk nog tal van taakjes vervullen en daarvoor is de auto wel handig.

Comfortabel, maar duurder

De vierwieler is ook populair omdat het de comfortabele keuze is. Voor tal van pendelaars weegt het genot van zetelverwarming op tegen de verloren tijd in de file. Mensen die denken dat pendelen met de auto goedkoper is, zijn fout. Als ze geen tankkaart en bedrijfswagen hebben, moeten automobilisten tankbeurten en verzekeringen betalen. De auto is ook niet veiliger, in tegenstelling tot wat veel Belgen denken. Het minst aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer vallen op het openbaar vervoer.

Test-Aankoop doet zelf vijf voorstellen om het woon-werkverkeer vlotter te laten verlopen. Allereerst vraagt de organisatie de invoering van één abonnement voor trein, tram, bus en metro. Ten tweede pleit het voor een mobiliteitsbudget. Op die manier zou de werknemer zelf kunnen beslissen welk vervoersmiddel het beste past bij zijn of haar traject.

Het derde voorstel is om het pendelfonds naar alle Vlaamse gemeenten uit te breiden. Het fonds, dat duurzaam woon-werkverkeer ondersteunt, subsidieert momenteel enkel bedrijven en organisaties in “filegevoelige” gemeentes. Ten slotte wil Test-Aankoop een betere aaneensluiting van de verschillende lijnen van het openbaar vervoer en vraagt het zich af of de bevoegdheden rond mobiliteit zich op de juist politieke niveau’s bevinden.

Pendelen naar het werk maakt gezonder

Naar het werk fietsen doet je langer leven en vermindert het risico op kanker en hartziekten. Dat concluderen Britse wetenschappers uit een vijfjarig onderzoek met 250.000 pendelaars.

Tijdens het onderzoek bleek dat regelmatig fietsen ervoor zorgt dat de algemene sterftekans van een persoon doorgaans met 41 procent vermindert, en bij kanker en hartziektes is het effect nog groter - respectievelijk 45 en 46 procent.

De pendelaars die meededen aan het onderzoek fietsten gemiddeld 30 mijl (ongeveer 50 kilometer) per week. Hoe meer kilometers ze per week aflegden, hoe groter de gezondheidsbonus. 

Ook wandelen heeft een positief effect op de gezondheid. Het vermindert de kans op een hartziekte, maar het effect bleek pas significant voor mensen die meer dan zes mijl (ongeveer 10 kilometer) per week stapten. 

 

25 september: MO-lezing over de impact van het bedrijfsleven

Als ondernemers de bottomline kunnen veranderen, kunnen ze ook de wereld veranderen

21 september: Car Free Day

Kies voor fiets, openbaar vervoer of carpool

24 oktober: Najaarsconferentie Platform Elektrische Bedrijfswagens

Over e-fleet management en resultaten RFI

Twee derde broeikasgasuitstoot van Vlaamse consumptie in het buitenland

De consumptie zorgt voor 20 ton broeikasgassen per inwoner

Ecologisch herstel van de Oude Kale in Landegem

Een betere waterkwaliteit en een waardevoller waterloop

Meer dan 2000 milieuovertreders bestuurlijk beboet

De boetes zijn ten voordele van het Minafonds