Oproep Leergemeenschap 'GeWOONtebrekers'

Enkele jaren geleden trok de gemeente Beerse aandacht met het project geWOONtebreker. In een divers traject met deskundigen én bewoners werd onderzocht of een andere woonvorm een antwoord kan bieden op de toenemende behoefte veerkrachtig om te gaan met ruimtebeslag, maatschappelijke en klimatologische trends en ontwikkelingen.

Een andere manier van wonen vraagt om geWOONtebrekers. De vraag met welke ideeën, gewoontes en standaarden we moeten ‘breken’, als we met meer mensen én met behoud van open ruimte willen wonen, stond centraal.  

Vandaag onderzoekt DuWobo hoe deze dialoog op meer plaatsen gevoerd kan worden. Met diverse betrokkenen, vanuit verschillende invalshoeken, steeds geënt op een lokale context. Ze gaan in dialoog met bewoners én met lokale beleidsmakers, ze willen samen de bus of de fiets op om te ontdekken hoe andere manieren van wonen al vorm krijgen in de eigen regio. En hierbij blijft het 'zoeken naar geWOONtebrekers' centraal staan. Met een sterk geloof in de creativiteit en inventiviteit van bewoners én lokaal bestuur, maar ook in de kracht van goede voorbeelden en onderzoekend leren.

Wie zich aangesproken voelt om dit traject mee vorm te geven, is bijzonder welkom. Dat kan door op lokaal vlak een eigen concreet leertraject op te zetten of aan te schuiven aan de tafel van de DuWoBo-leergemeenschap geWOONtebreker, waar ze experimenten opzetten en reflecteren op diverse leerervaringen. 

Contacteer de trekker Soetkin Goris.

Meer lezen kan hier.

23 mei: Ontmoet je toekomstige financier

Voor sociale ondernemers met financiële vragen

11 mei: Duurzame en verantwoorde aankopen in België

Conferentie van het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling

Vito zoekt cleantech helden!

Inzendingen worden beoordeeld op groeipotentieel, vaardigheden, impact op klimaat en enthousiasme.

Kortrijk kiest voor circulaire verlichting

De nieuwe verlichting verbruikt 80 procent minder energie

Wedstrijd Radicale Vernieuwers

Voor innovaties die de wereld beter maken