Onderzoek naar fietsdeelsystemen

Studiebureau MINT ontwikkelde het voorbije jaar scenario’s voor de invoering van fietsdeelsystemen in Gent en Roeselare. Dat gebeurde in opdracht van de Vlaamse ministers van Steden en van Mobiliteit en Openbare Werken. Beide steden hebben te kennen gegeven de scenario’s te willen implementeren.

Vele Europese steden hebben de laatste jaren een succesvol fietsdeelsysteem ingevoerd. Vooral de fijnmazige systemen zoals in Antwerpen en Brussel zijn gekend. Er zijn echter ook veel steden die kleinschaligere systemen succesvol weten uit te baten.

Studiebureau MINT kreeg de opdracht om te onderzoeken wat het potentieel is van (fijnmazige) fietsdeelsystemen in onze centrumsteden. Als pilootstad werden Gent en Roeselare geselecteerd omwille van hun sterke kandidatuur, hun schaalgrootte, hun onderlinge verschillen en de overdraagbaarheid van de onderzoeksresultaten naar andere steden. 

Beide steden willen op basis van het onderzoek van Thuis in de Stad overgaan tot invoering van een fietsdeelsysteem. De stad Roeselare heeft met Blue-Mobility een derdebetalersregeling afgesloten die ingaat op 1 mei 2014. De stad Gent start met het plaatsen van 11 hubs met elk 10 fietsen aan ‘nichelocaties’.

Derdebetalersregeling Blue-bike

Blue-bike is een deelfietsensysteem aan de Belgische treinstations dat operationeel is in 41 Belgische steden en gemeenten waaronder ook alle centrumsteden. Steden en gemeenten kunnen met Blue Mobility (de uitbater van het systeem) een derdebetalersregeling overeenkomen waarbij ze (een deel van) de kosten van de gebruiker op zich nemen.

Voor de verdere uitbouw en de promotie van de derdebetalersregeling krijgt Blue-bike 100.000 euro steun van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Wanneer een stad ervoor kiest om mee in te stappen in een derdebetalersregeling, komt de Vlaamse overheid mee tussen in de huurprijs: als de stad voor minstens 1 euro per rit bijdraagt, legt de Vlaamse overheid 1 euro bij. De eindgebruiker betaalt zelf hoogstens 1 euro. Naast Roeselare, maken ook de centrumsteden Brugge, Mechelen en Hasselt gebruik van de derdebetalersregeling.

Dit artikel werd geschreven door de redactie van Thuis in de Stad.

 

23 mei: Ontmoet je toekomstige financier

Voor sociale ondernemers met financiële vragen

11 mei: Duurzame en verantwoorde aankopen in België

Conferentie van het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling

Vito zoekt cleantech helden!

Inzendingen worden beoordeeld op groeipotentieel, vaardigheden, impact op klimaat en enthousiasme.

Kortrijk kiest voor circulaire verlichting

De nieuwe verlichting verbruikt 80 procent minder energie

Wedstrijd Radicale Vernieuwers

Voor innovaties die de wereld beter maken