Leren van Bordeaux

  • 16 januari 2015
knipvouwplak

Knip, vouw, plak.

Is Bordeaux nu een duurzame stad? En zoja, hoe komt dat dan?
wintertuin
  • 15 januari 2015

Nooit meer zo hoog

Bouwhoogtes zorgen voor debat in de stad. De ‘CUB’ houdt vast aan een rigoureus plan om 50.000 woningen op de tramlijnen in te planten. Aquitanis ziet het anders.
renovatie hoogbouw
  • 16 december 2014

Renovatie, 16 hoog

De drie gebouwen krijgen een nieuwe jas en die mag lekker ruim zitten. Als een grote vitrinekast wordt voor elk appartement een beglaasde wintertuin neergezet. De oude gevels worden opengetrokken. Winst: warmte, licht én extra ruimte. In de sokkel: eindelijk plek voor fietsen en kinderwagens....
voetenbus
  • 4 december 2014

De kolibrie en de duizendpoot

Kent u het verhaal van de kolibrie? Zo begint de avond in het Maison Ecocitoyenne. Geen lezingen, geen powerpoints. De zaal wordt in kleinere groepen ingedeeld die het gaan hebben over thema’s zoals onderwijs, landbouw of economie.
waterbeheer
  • 12 januari 2015

De kolos onder de stad

Sinds de grote winterstormen van 1982 is Bordeaux zich heel goed bewust van haar kwetsbaarheid. Er werd een gigantisch systeem van buffervijvers en ondergrondse citernes gebouwd, verbonden door een netwerk van aan- en afvoerleidingen.
terrein bordeaux braza
  • 14 december 2014

Bewoner aan zet in Brazza

De stad is op zoek naar nieuwe bewoners om de wijk in wording te koloniseren. In Brazza geen kant-en-klare appartementen, maar mensen die zelf aan de slag gaan.
gebouw niel
  • 2 december 2014

Kamperen voor beginners

‘Caserne Niel’ was twee jaar geleden nog een verlaten legerkazerne waar met de scalpel oude barakken van tussen de monumentale kazernegebouwen weggesneden werden. Rechteroever, dus risky business. Ik herinner me van toen vooral het volledig met graffiti bespoten werfbord.
aantrekkelijkheid Bordeaux voor kaderpersoneel
  • 6 januari 2015

Bovenaan de hitlijst

Hoe trek je als stad bedrijven en investeringen aan? Verbeter de levenskwaliteit en het openbaar vervoer!
station st-jean
  • 8 december 2014

De grote evenwichtsoefening

Je hoort en ziet het resultaat van 15 jaar volgehouden beleid. Je kan het je moeilijk voorstellen dat de tram er eigenlijk nog maar sinds de lente van 2004 ligt, en dat na meer dan 50 jaar overheersing door koning auto.
werf bassins à flot
  • 1 december 2014

Kreukelzone

De ontwikkelingsmachine lijkt gedreven door het succes van een aantrekkelijke, bruisende stad. Bij de vastgoedverkopers in hun containerkantoortjes vind je glossy brochures, maquettes en koppels die twijfelen tussen 1, 2 of 3 slaapkamers. Op de plek waar hun woning komt zijn de oude havenloodsjes net op een hoopje geveegd. Waarom verkoopt dit zo goed? Parce-que c’est Bordeaux. Simpel....