Fietssnelwegen doen Vlamingen verder fietsen

De Vlaamse fietssnelwegen zijn een goede manier om mensen meer te laten fietsen, over langere afstanden. Dat blijkt uit de resultaten van de eerste Vlaamse Fietstelweek van Fietsberaad Vlaanderen. De onafgebroken fietssnelwegen maken de langere afstanden beter overbrugbaar. 

Tijdens de Week van de Mobiliteit in september werd ook de eerste Vlaamse Fietstelweek georganiseerd. Tellussen en vaste camera’s registreerden 1 miljoen fietsbewegingen op meer dan 420 punten in Vlaanderen, een app verzamelde 17.500 fietstrajecten.

Uit de resultaten blijkt dat 40 procent van de gemeten trajecten zich afspeelt van, naar of binnen de kern van een gemeente. De overige trajecten worden buiten de kernen afgelegd. De gemiddelde afstand van de Vlaamse fietsverplaatsingen ligt een pak hoger dan in Denemarken, het fietsland bij uitstek.

Uit de resultaten van metingen op fietssnelwegen blijkt alvast dat 89 procent van de fietsers ritten van meer dan 2,5 kilometer doet, 48 procent fietst zelfs meer dan 10 kilometer. De gegevens die Fietsberaad Vlaanderen verzamelde tijdens de fietstelweek komen nu in een open dataplatform. Ook in 2016 wordt het initiatief hernomen.

20 februari: Circular & Smart Cities

Hoe helpen sensoren, connectiviteit, blockchain en data de circulaire economie in de stad vooruit?

20 februari: Woonlabo WVL2

Studienamiddag over efficiënte invulling van ruimte

02 maart: Sociale duurzaamheid voor textiel- en modesector

Inspiratiedag binnen Schone Kleren Campagne

Projecten rond actief en gedeeld burgerschap

Oproep voor lokale besturen, van het Asiel-, Migratie- en Integratiefonds van de Europese Commissie

Hoe kan Vlaanderen klimaatbestendiger worden?

Een nieuw rapport van de Denktank Klimaatadaptatie Vlaanderen

Fietsnetwerken redden levens

Europese steden kunnen tot 10 000 vroegtijdige sterfgevallen vermijden