Appartementsgebouw zonder parking

In het Zweedse Malmö is de ‘Cykelhuset Ohboy’ bijna klaar voor om haar eerste bewoners te ontvange. De appartementsblok heet niet zomaar ‘het huis van de fiets'. Het gebouw met 55 appartementen telt geen enkele autoparkeerplaats: Alleen bewoners zonder auto zijn welkom.

Cykelhus

Het gebouw is gemaakt om het leven van de fietsers zo aangenaam mogelijk te maken. De gangen en deuren zijn breed genoeg voor een bakfiets, de liften gaan langs beide kanten open om makkelijk te kunnen manoeuvreren en in de inkomhal is een fietsenstalling voorzien.

Eén op 3 stadsbewoners zonder auto

De Zweden bijten alweer de spits af. Dit is het eerste autoloze project in zijn soort in Europa. Nochtans is de vraag naar woningen zonder parkeerplaats groot: in Europese steden heeft één op de drie gezinnen geen auto. Toch bestaat er bij stadsbesturen veel koudwatervrees om woonprojecten zonder of met minder parkeerplaatsen toe te staan. Enkele jaren geleden verschenen de eerste appartementsgebouwen zonder parkeerplaatsen in Amerikaanse steden zoals New York, Boston, Seattle en Miami. Dat was vooral een vraag vanuit de private markt: door de stijgende populariteit van deelwagens en fietsen, willen steeds meer mensen een appartement zonder (dure) parkeergarage.

Trend waait over uit VS

Enkele jaren geleden verschenen de eerste appartementsgebouwen zonder parkeerplaatsen in Amerikaanse steden zoals New York, Boston, Seattle en Miami. Dat was vooral een vraag vanuit de private markt: door de stijgende populariteit van deelwagens en fietsen, willen steeds meer mensen een appartement zonder (dure) parkeergarage. De plannen werden eerst op scepsis onthaald, maar ondertussen is het een echte trend en staan tientallen woonprojecten zonder parkings in de steigers.

Voor veel van die autoloze projecten zijn er zelfs wachtlijsten. Als het regent in Amerika, druppelt het in Europa. Ook hier zien de eerste plannen voor autoloze woonprojecten het licht, bijvoorbeeld met het plan voor een appartementsgebouw in Kopenhagen waarin de fietspaden gewoon doorlopen in de gangen. Het blijft voorlopig wel nog bij mooie plannen en dromen.

Parkeernormen

Ook in België staat er nog geen parkeerloos woonproject in de steigers. Heel wat gemeentebesturen werken met minimale parkeernormen bij nieuwbouwprojecten. Vanuit de vrees dat de parkeerdruk van nieuwe woningen afgewenteld wordt op de straten in de omgeving, leggen gemeentebesturen een minimum aan bijkomende parkeerplaatsen op bij bouwprojecten. Gemiddeld vragen gemeentebesturen dat de projectontwikkelaar anderhalf tot twee parkeerplaatsen per wooneenheid realiseert, afhankelijk van de grootte van de woning.

1 parkeerplaats voor 14 woningen

Maar ook bij ons begint het tij te keren. Voor het cohousingproject De Schilders in Gent, stond het stadsbestuur een afwijking van de parkeernorm toe, waarbij slechts één parkeerplaats voorzien wordt voor veertien woningen. Die parkeerplaats wordt gebruikt voor een deelauto.  Individueel wagenbezit is niet mogelijk binnen het cohousingproject. Met de stad is afgesproken dat de bewoners geen bewonerskaart - om gratis te parkeren op straat - kunnen krijgen.

Garage Swap

Samen met een reeks andere partners startten Bond Beter Leefmilieu en Impact Matters het project Garage Swap op. Met Garage Swap willen ze het aantal parkeerplaatsen bij grote bouwprojecten verminderen. De uitgespaarde kost van ondergrondse parkeergarages wordt omgezet in een startbudget dat deelmobiliteit en hernieuwbare energie voor de hele buurt opstart of versnelt. Zo vermindert de auto-afhankelijkheid en verbetert de leefbaarheid. Dat doen ze in overleg met het gemeentebestuur, de omwonenden en de projectontwikkelaar. Binnenkort hopen ze de eerste proefprojecten op te starten.

Bron: Bond Beter Leefmilieu

28 februari: NMEDO cursus

Driedaagse cursus over Natuur- en Milieueducatie en Educatie voor Duurzame Ontwikkeling

08 februari: Inspiratiedag groene warmte

Alles over de transitie naar duurzame verwarmingssystemen en -praktijken

Vlaams actieplan tegen zwerfvuil op zee

OVAM strijdt tegen alle afvalstromen die een impact hebben op het mariene milieu

Bekende ondernemers delen hun sorteergeheimen

Ik sorteer, nieuwe campagne van OVAM rond bedrijfsrestafval

Atelier Groot Eiland opent grootste dakmoestuin van Europa

Lekker, sociaal én duurzaam tuinieren in Anderlecht