Aanpassen, vervangen of verwijderen?

Architect Marijn Van de Weijer uit Leuven doctoreerde aan de universiteit van Hasselt en Leuven met zijn thesis 'Aanpassen, Vervangen, of Verwijderen? '. In zijn onderzoek maakt hij een evaluatie op van de ruimtelijke ordening in Vlaanderen. 

Om de woonbehoefte van de Vlamingen in te vullen, moeten er volgens zijn berekeningen de komende vijftien jaar 300.000 nieuwe woningen bijkomen. Maar aan de andere kant blijven ongeveer even veel woningen onderbenut.

'Het Vlaams verkavelingsmodel botst tegen de grenzen aan', zegt hij in een interview aan Het Belang van Limburg. 'Het ideaalbeeld van een vrijstaande woning, op een mooie lap grond, met een slaapkamer voor elk kind en met zicht op een natuurgebied, is gedateerd. De oude verkavelingswoning is te groot voor de nieuwe kleinere gezinnen.'

Wonen in cijfers:

  • Tegen 2030 moeten er in Vlaanderen 330.000 huizen bijkomen. De huizenvoorraad groeit slechts met 1,2 procent per jaar.
  • De gemiddelde woning heeft hier een bewoonbare oppervlakte van 130 vierkante meter. In Nederland en de Scandinavische landen ligt dat rond 70 à 80 vierkante meter.'
  • 40 procent van de vrijstaande woningen zijn onderbenut (te veel kamers/slaapkamers voor het aantal inwoners)

Woning bijna twee keer groter

Door onze grote woningen is de druk op de beschikbare ruimte in Vlaanderen veel te groot. En hoewel veel Vlamingen beseffen dat het zo niet verder kan, blijft de vrijstaande woning populair en is een oplossing volgens de architect niet voor morgen. Hij vindt dat de overheid mensen moet stimuleren om te gaan wonen op plaatsen waar men werkt, of waar de kinderen schoolgaan.

07 oktober: Boost je buurt

Inspiratiedag 'Gemeente voor de toekomst'

05 oktober: De Stadsrand in verandering

De VRP en Infopunt Publieke Ruimte organiseren samen een studienamiddag over publieke ruimte in de stadsrand.

Open Call Circulaire Economieprojecten

Gezocht: straffe projecten rond circulair aankopen of ondernemen

Eerste Vlaamse soja klaar voor de oogst

Het resultaat van grootschalig en strategisch onderzoek

Groene fiscaliteit voor bestelwagens gelanceerd

Minder tot geen verkeersbelasting meer