96 procent is tevreden over electrische auto

Wie kiest voor een elektrische wagen doet dat in de eerste plaats omwille van de milieu-impact. Meer dan 90% is tevreden over de auto en de rijervaring, en zou een elektrische wagen aanraden aan vrienden en familie. De grootste drempels blijven de actieradius en het gebrek aan publieke laadpalen. Dat blijkt uit een enquête van het Vlaams Energie Agentschap (VEA) bij 572 mensen. 

Vlaams minister van Energie Bart Tommelein vindt de resultaten hoopgevend. "We zijn volop bezig met het plaatsen van publieke laadpalen. Maar ik reken ook op de privé om te zorgen voor meer laadpalen aan bedrijven, warenhuizen, pretparken,..."

572 mensen namen deel aan de enquête van het Vlaams Energie Agentschap (VEA), dat is 75% van alle mensen die tot begin september een premie kregen voor een elektrische wagen. Uit de resultaten blijkt dat 96,3 procent tevreden is over de auto en de rijervaring. Meer dan negen op de tien zou een elektrische auto aanraden aan vrienden en familie.

Wie kiest voor een elektrische wagen doet dat in de eerste plaats omwille van de milieu-impact. Vlaams minister van Energie Bart Tommelein: "Steeds meer mensen zijn zich bewust van hun ecologische voetafdruk en vinden het belangrijk om hun steentje bij te dragen aan een beter milieu." Ook de brandstofkosten en de aankooppremie van de Vlaamse overheid spelen een rol bij de keuze voor een elektrische auto.

‘Ook privé kan zorgen voor meer publieke laadpalen’

De actieradius kan nog beter en een lagere prijs zou meer mensen overtuigen. ‘Maar daar zal de markt zijn werk doen. Alsmaar meer autobouwers kondigen aan dat ze overschakelen naar elektrische wagens en de batterijen worden steeds beter’, zegt de minister.

De grootste drempel blijft het gebrek aan publieke laadpalen. Met het laadpalenplan van de minister komen er tegen eind dit jaar 750 bij. Tegen 2020 zullen er 2.500 zijn, minstens één in elke gemeente. ‘Lokale overheden kunnen uiteraard beslissen nog méér laadpalen te plaatsen. We rekenen ook op de privé om mee op de kar te springen. Meer laadpalen aan tankstations, maar ook aan bedrijven, warenhuizen, pretparken, enz. zullen meer mensen overtuigen om over te schakelen op een elektrische wagen.’

  • Belangrijkste reden om een elektrische wagen te kopen? Verlagen van milieu-impact (43%), ook brandstofkosten verlagen en aankooppremie van de Vlaamse overheid scoren goed.
  • 73,6% is heel tevreden, 22,7% is tevreden van elektrische wagen; 96,3% is dus tevreden tot heel tevreden over elektrische wagen
  • Tevreden tot heel tevreden over
    • Rijervaring: 98%
    • Actieradius: 55%
    • (Semi-)publieke laadpalen: 11%
  • 94% zou opnieuw kiezen voor elektrische wagen, 93% zou het iedereen aanraden
  • 50% van de elektrische wagens is een Nissan, 20% is een Renault
  • 51% vervangt een dieselwagen, 32% een benzinewagen
  • 61% heeft zonnepanelen
  • Thuis laadt 56,5% op via het stopcontact
  • 79% is bereid om een sticker te plakken om duidelijk te maken dat hij/zij elektrisch rijdt
  • De oplossing voor meer elektrische wagens?
    • Goedkopere wagens: 33%
    • Meer (semi-)publieke laadpalen: 26%
  • 70% is man
  • Meer dan de helft is tussen 45 en 64 jaar

22/09/2017

05 december: SDG-vorming in Gent

Voor ambtenaren van steden, gemeenten, provincies en Vlaamse overheid

18 december: SDG-vorming in Leuven

Voor ambtenaren van steden, gemeenten, provincies en Vlaamse overheid

24 november: Eerste Leefstraat Congres

Hoe kunnen autoluwe straten zorgen voor een sterker buurtgevoel?

31 Vlaamse scholen ontvangen Groene Vlag

Beloning voor extra inspanningen op het vlak van milieuzorg en duurzaamheid

Kringloopsector blijft groeien

11,4 kilo herbruikbare goederen per Vlaming

Nieuwe campagne over veranderingsgericht en gezond bouwen

Hoe kunnen we slimmer bouwen zonder comfort te verliezen?