5000 extra laadpunten tegen 2020

Tegen 2020 moet er in elke gemeente in Vlaanderen minstens één laadpaal staan. Dat is noodzakelijk om zoveel mogelijk mensen te overtuigen met een elektrische wagen te rijden. Een nieuw spreidingsplan bepaalt hoeveel extra laadpalen er minstens in elke gemeente komen.

De Vlaamse regering streeft naar 100.000 milieuvriendelijke wagens op onze wegen tegen 2020, waarvan 60.000 elektrische. Vandaag zijn dat er amper 12.000. Om dat te verwezenlijken wil Vlaams minister voor Energie Bart Tommelein de drempels om elektrisch te rijden zoveel mogelijk wegwerken. ‘De kostprijs zal dalen omdat er steeds meer mensen een elektrische wagen kopen. De actieradius vergroot bij elk model dat op de markt komt. En nu hebben Eandis en Infrax een spreidingsplan opgesteld om te bepalen hoeveel laadpalen er minstens moeten bijkomen in elke gemeente.’ 

Minstens één laadpaal in elke gemeente

In totaal moeten er tegen 2020 2.500 extra laadpalen zijn in Vlaanderen, goed voor 5.000 laadpunten. In elke gemeente komt er minstens één laadpaal bij. "Gemeenten bepalen uiteraard zelf waar die laadpalen komen, en of ze die via de distributienetbeheerder plaatsen of niet. Laadpalen verdienen zichzelf sowieso terug. Dit zal de belastingbetaler niks kosten," aldus minister Tommelein. "Met dit situeringsplan willen we zorgen voor een optimale spreiding. Wie elektrisch rijdt, moet voldoende laadmogelijkheden vinden in heel Vlaanderen."

 

05 december: SDG-vorming in Gent

Voor ambtenaren van steden, gemeenten, provincies en Vlaamse overheid

18 december: SDG-vorming in Leuven

Voor ambtenaren van steden, gemeenten, provincies en Vlaamse overheid

24 november: Eerste Leefstraat Congres

Hoe kunnen autoluwe straten zorgen voor een sterker buurtgevoel?

31 Vlaamse scholen ontvangen Groene Vlag

Beloning voor extra inspanningen op het vlak van milieuzorg en duurzaamheid

Kringloopsector blijft groeien

11,4 kilo herbruikbare goederen per Vlaming

Nieuwe campagne over veranderingsgericht en gezond bouwen

Hoe kunnen we slimmer bouwen zonder comfort te verliezen?