200 elektrische taxi's in 5 Vlaamse steden

Bond Beter Leefmilieu (BBL) en de taxifederatie (GTL) willen na Antwerpen en Leuven nu ook e-taxi’s in Gent, Mechelen en Brugge laten rijden. Tijdens de proefperiode zijn de praktische drempels goed in kaart gebracht: er zijn vooral te weinig laadpalen en de actieradius van de elektrische voertuigen is nog te laag. BBL en GTL willen die drempels wegwerken en snel uitbreiden naar andere steden in Vlaanderen: Gent, Mechelen en Brugge.

Problemen met laadinfrastructuur en actieradius

Kunnen alle taxi’s in Vlaanderen tegen 2020 elektrisch rijden? Dat was het uitgangspunt van een onderzoeksproject van Bond Beter Leefmilieu (BBL) en de taxifederatie (GTL). Taxibedrijven DTM Taxi uit Deurne en Taxi Axi uit Leuven experimenteerden met e-taxi’s van het type Mercedes en Tesla. Het project geeft ondertussen goed zicht op de drempels en de kansen voor een brede uitrol van e-taxi’s in Vlaanderen.

“Tijdens de proefperiode waren vooral de beperkte laadinfrastructuur en de te lage actieradius van de elektrische voertuigen een probleem. Maar zowel de taxichauffeurs als de klanten waren enthousiast over het aangename rijcomfort en de verhoogde veiligheid door de rust die de wagen biedt. Wij willen nu vrij snel de overstap maken naar veel meer groenere taxi’s. Dat is goed voor het milieu en bovendien willen we een voortrekkersrol opnemen in deze groene (r)evolutie,” zegt Pierre Steenberghen van GTL.

Drempels zijn perfect weg te werken

Ook Bond Beter Leefmilieu wil de uitrol van elektrische taxi’s in Vlaanderen versnellen. Met een aantal maatregelen kunnen de drempels die in het proefproject zijn vastgesteld, perfect worden weggewerkt.

“Voor meer laadinfrastructuur spelen de lokale besturen een belangrijke rol. Zij bepalen waar de laadpunten komen. Voorts kunnen overheden taxi-ondernemingen die kiezen voor e-taxi’s tijdelijk financieel ondersteunen, extra vergunningen creëren, mogelijkheden voorzien om e-taxi’s opvallender te maken en technische vereisten opleggen aan nieuwe taxi’s. We kijken ook reikhalzend uit naar nieuwe automodellen met een grotere actieradius,” zegt Jonathan Lambregs van Bond Beter Leefmilieu.

E-taxi’s in Antwerpen, Leuven, Gent, Mechelen en Brugge

Naast Antwerpen en Leuven willen BBL en GTL het e-taxiproject verder uitrollen in Brugge, Mechelen en Gent. Een grote groep stakeholders heeft zich alvast geëngageerd om dit mee waar te maken, het is nu wachten op de goedkeuring van het projectvoorstel. “Taxi’s zijn de ideale niche-vloot om elektrisch rijden in Vlaanderen te promoten. Ze zijn zichtbaar in het straatbeeld, doen veel kilometers en de taxichauffeur treedt op als ambassadeur. Het is onze ambitie om tegen 2020 minstens 10% van de taxivloot op groene stroom te laten rijden,” besluit Jonathan Lambregs van Bond Beter Leefmilieu.

Minister van Energie Bart Tommelein reageert verheugd op de plannen: ‘Initiatieven uit de privésector voor meer milieuvriendelijke voertuigen op onze wegen, kan ik alleen maar toejuichen. Als Vlaamse overheid ondersteunen we dit ook: wie met een elektrische auto rijdt, betaalt daarop geen BIV en geen verkeersbelasting. Het doet me veel plezier dat de taxisector mee aan de kar wil trekken. Hoe meer mensen er elektrisch rijden, hoe sneller de drempels zullen sneuvelen.’

28 november: Inspiratiedag Duurzame Mobiliteit

Thema voor 2017: lokale bereikbaarheid

05 december: SDG-vorming in Gent

Voor ambtenaren van steden, gemeenten, provincies en Vlaamse overheid

Lifetime Achievement Award voor Ieperfest

250 evenementen in Vlaanderen gebruiken de Groenevent-scan

Praktische gids rond duurzamer bedrijfstextiel

De resultaten van een onderzoek naar duurzame en circulaire mogelijkheden

Innovatief vissysteem wint OVAM Ecodesign Award voor studenten

Ontwerp het product dat de wereld verandert!